چای bug bitten (حشره زده) چیست

چای bug bitten (حشره زده) چیست
این چای یک رایحه ی شیرین عسلی قابل تشخیصی دارد که به صورت اسانس اضافه نشده. در واقع این شیرینی وقتی برگ گیاه توسط حشره ای خاص (leafhopper) گاز گرفته و زخمی میشود توسط خود گیاه ترشح میشود.

مطمئنا نیش حشرات نمیتواند چیز خوبی باشد درسته؟ در این مقاله از مجله لٌ قصد داریم نیش حشره ای خاص روی برگ خاصی از چای در شرایطی خاص را بررسی کنیم که میتواند عطر دلپذیری به چای بدهد

چای bug bitten (حشره زده) چیست؟

این چای یک رایحه ی شیرین عسلی قابل تشخیصی دارد که به صورت اسانس اضافه نشده. در واقع این شیرینی وقتی برگ گیاه توسط حشره ای خاص (leafhopper) گاز گرفته و زخمی میشود توسط خود گیاه ترشح میشود. جای نیش این حشرات بسیار ریز است و با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست. اما تاثیر بسیار شگرفی روی طعم و مزه چای به عمل آمده دارد.

پیدایش اولین چای bug bitten 

چای اولانگ bug bitten اوایل قرن 20 در تایوان سرچشمه گرفته. یکبار تعداد بسیار زیادی از حشره leafhopper روی بوته های باغ یک باغدار مهمانی گرفتند اما باغدار بجای اینکه از آن بوته ها صرفنظر کرده و از آنها چای برداشت نکند تصمیم گرفت از همان برگ های گزیده شده چای تولید کند اینجا بود که اولین چای bug bitten یعنی چای اولانگ زیبای شرقی به وجود آمد.

باغدار این چای را برای مردم سرو کرد و از بازخورد مردم شگفت زده شد. همگی تحت تاثیر شیرینی غیرمعمولی که این چای داشت قرار گرفته بودند. او این چای رو برای فروش گذاشت و این یک موفقیت بزرگ بود. از آن زمان لیفهاپر ها دیگر یک آفت ناخواسته نبودند بلکه یک مهمان خوشقدم بودند.

جادوی یک گاز حشره

به طور کلی کسی دوس ندارد حشره ها روی بوته های چای مهمانی بگیرن. اما در این مورد خاص وقتی leafhopper ها شروع به گاز گرفتن برگ چای میکنن اتفاق خارق العاده ای می افتد. محصول چای این برگ ها شیرینی عسل مانندی دارد که به هیچ روش دیگری نمیشود ایجاد کرد.

این فرایند به این شکل عمل میکند:

گیاهان هوشمند هستند

گیاه ها وقتی مورد گاز گرفتگی قرار میگیرن به روش های مختلفی از خود دفاع میکنند. آنها برگ های خود را کمتر مغذی میکنند. سم تولید میکنند یا مواد شیمیایی آزاد میکنند که یا مهاجم را دفع کرده یا به آن حمله میکند.

گیاه ها میدانند چه حشره ای حمله کرده

بخش خارق العاده ماجرا اینجاست که گیاه میتواند متوجه شود چه نوع حشره ای به او حمله کرده و استراتژی دفاعی خود را با توجه به آن تنظیم می کند. برای این نوع لیفهاپر(leafhopper) گیاه ترکیب خاصی از مواد شیمیایی را آزاد میکند که عنکبوت هایی که این هاپر ها رو شکار میکنند جذب میکند.

برای ما این یک انتقام شیرین است

این ترکیب مواد شیمیایی برای ما انسان ها طعم شیرینی دارد. شما حتی با قدم زدن در باغ میتوانید بوی شیرینی را در هوا حس کنید.

اما تعادل کلید کار است

بخش سخت کار باغدار ها این است  که جمعیت لیفهاپر ها را دقیقا روی مقدار مناسب حفظ کنند چون اگر تعداد گازگرفتگی های حشرات خیلی کم یا خیلی زیاد باشد نمیشود چای با کیفیتی تولید کرد. اگر گازگرفتگی ها کم باشد تلخی چای کم و اگر زیاد باشد تلخی چای رو افزایش میدهد.

چرا حشرات اینقدر مهم هستند؟

وقتی حشرات برگ های چای را میگزند گیاه چای یک مکانیزم دفاعی طبیعی دارد, گیاه شکر های ذخیره شده را آزاد میکند و آنها را به بخش های گزیده شده میفرستد تا ترمیم برگ رو تسریع کند علاوه بر این گیاه آنزیم خاصی را هم ترشح میکند که طعم و مزه چای را تغییر میدهد.

همانطور که قبلا اشاره کردیم گیاه با توجه به نوع حشره واکنش خود را تنظیم میکند و فقط در قبال leafhopper این واکنش را دارد که این نوع حشره به صورت بومی فقط در تایوان, چین و ژاپن یافت میشود. leafhopper در آب و هوای گرمتر یافت میشود و نه در باغ های مرتفع. باغ های ایده آل برای این نوع چای ارتفاع 800 متر از سطح دریا و کمتر از آن است. هرچند چای bug bitten از ارتفاعات بیشتر هم موجود هست اما آنها معمولا توسط انواع دیگری حشرات گزیده شدن برای مثال شته ها. در حالی که طعم نهایی کمی متفاوته اما همگی بسیار خوشمزه هستند.

اما در خصوص leafhopper آنها نسبتا کوچک هستند حدود 3 میلیمتر. از این رو آنها طبیعتا گاز های غیرقابل تشخیصی روی برگ گیاه چای بجا میزارن اما کشاورز های ماهر براحتی تفاوت را متوجه میشوند. بهرحال نباید انتظار دیدن گاز های بزرگ روی برگ چای یا چیزی شبیه به آن را داشته باشید.

چای معطر در تابستان

از آنجایی که اکثر چای های معطر در فصل بهار تولید میشوند و مدت زمان برداشت چای در فصل بهار بسیار محدود است و تولید چای معطر در فصل های دیگر همیشه به نوعی چالش بوده, چای bug bitten در آب و هوای گرمتر و به عبارتی در فصل تابستان میتواند روشی برای تولید چای معطر باشد و از این نظر بازه زمانی طولانی تری روابرای تولید چای های با کیفیت عطری بالا در اختیار باغدار قرار دهد.

منابع:

plantation.hk

pathofcha.com

بازخوردها
    ارسال نظر