کسب یا تجارت منصفانه

کسب یا تجارت منصفانه
کسب یا تجارت منصفانه به طور خلاصه روند تولید و فروش محصولی است که در آن به انسان و محیط زیست احترام گذاشته شده باشد.هدف از اجرای کسب منصافه ، بالا بردن سطح رفاه نیروی کار و تقسیم عادلانه درآمد حاصله بین تمام اعضای هر اجتماع صنعتی می باشد.

کسب یا تجارت منصفانه

کسب یا تجارت منصفانه به طور خلاصه روند تولید و فروش محصولی است که در آن به انسان و محیط زیست احترام گذاشته شده باشد. در چای لُ روند تولید چایهای تمام‌برگ به گونه ای است که کسب منصفانه کاملا رعایت شده و این سیستم به صورت شفاف و مستند در شبکه های اجتماعی چای لُ به اشتراک گذاشته می‌شود.
حجم پایین تولید سالانه ٫ کوچک بودن باغات و کم بودن تعداد افرادی که در آنها مشغول به کار هستند ٫ این امکان را به ما داده تا نظارت دقیقی بر روند تولید چای‌های تمام‌برگ داشته باشیم. نظارت بر روند چایسازی می‌تواند ما را از عیوب و ناعادلانه بودن هر بخش از سیستم تولید با خبر ساخته و حل این عیوب می‌تواند در نهایت کسب منصفانه را به همراه داشته باشد.
اگر این مطلب نظر شما را جلب نموده حتما از جمله افراد دغدغه مند نسبت به سطح زندگی باغداران و کارگرانی هستید که بعضی از آنها در نقاط کور صنایع بزرگ ناعادلانه در حال کار هستند.خرید مسئولانه از باغداران و برند هایی با کسب منصفانه می‌تواند دغدغه مشتریان از عادلانه بود روند تولید را کم کند .

در ادامه به برخی از مسائل مهم کسب منصفانه در لُ خواهیم پرداخت

مبالغ منصفانه

برای دریافت برگ سبز از باغداران مبالغ منصفانه و گاها ۵ تا ۶ برابر نسبت به نرخ خرید تضمینی دولت به باغداران به صورت نقدی برای دریافت برگ سبز پرداخت می‌شود. این روند علاوه بر تقویت اقتصاد باغداران ٫ داشت و فروش برگ سبز با کیفیت با مبالغ عادلانه را ترویج خواهد کرد.

چای دستساز سنتی بخشی از میراث ما

باغداران می‌توانند با استفاده از مهارت و تجربه خودشان به همراه نظارت چای لُ محصول خود را تبدیل به چای خشک نموده و به فروش برسانند . این راه به باغدارانی که مهارت خوبی برای تولید چای دارند ولی بستر خوبی برای فروش آن ندارند کمک میکند تا محصول با ارزش تمام دستساز خود را بدون نگرانی به فروش برسانند.
همچنین با این سیستم می‌توان مهارت تولید چای دستساز را سینه به سینه حفظ نمود و از این روش سنتی که تبدیل به میراث مردمان شمال شده حفاظت کرد.

تاثیرات چای تمام‌برگ بر محیط زیست

همانطور که می‌دانید چای تمام‌برگ از برگهای دستچین شده توسط باغداران و خورده مالکین فرآوری می‌شود که چایکاری و باغداری شغل اجدادیشان بوده و هست. در برداشت چای جوان به صورت دستچین نسبت به برداشت رایج قیچی و ماشینی به صورت سالانه مقدار بسیار کمتری برگ از هر باغ برداشت می‌شود.

این موضوع الزام باغات به آبیاری و کود شیمیایی را تا حد امکان پایین می‌آورد. به گونه ای که باغداران اغلب از کود حیوانی دامداری خودشات در باغات استفاده می‌کنند و این چرخه خوداتکایی و مصرف پسماندهای روستایی را تقویت می‌کند. همچنین چینش برگ سبز گزینشی با دست این امکان را به ما می‌دهد که در فصل تابستان که باغات نیاز به آب دارند میزان برداشت را کمتر و با دقت بیشتری از جوانه ها انجام دهیم . این امکان در نهایت موجب محصول دهی باغات دِیم و بدون آبیاری صنعتی خواهد شد.
مسئله بعدی پسماند برگ های حاصل از حذف گیاهان خودروی در باغ چای و شاخ و برگهای حاصل از هرس های فصلی و سالانه است .
با وجود عدم آگاهی بعضی از باغدارن گاها این پسماند دور ریخته و حتی سوزانده می‌شوند در حالی که با مدیریت صحیح و آموزش درست به باغداران از این گیاهان کود مناسبی برای تقویت باغات مورد نظر چای لُ تولید می شود .

استفاده از کودکان

یکی از مسائلی که در صنعت کشاورزی و صنایعی که با زندگی خانواده کشاورزان و باغداران وجود دارد ٫ استفاده از کودکان است
در هیچ یک از بخش های کاشت ٫ داشت ٫ برداشت ٫ فرآوری ٫ بسته بندی و عرضه چای لُ از کودکان به عنوان نیروی کار استفاده نشده و این موضوع با جدیت پیگیری شده است .
به گونه ای که با وجود علاقه بعضی از کودکان به باغداری و مسائل جذاب مربوط به آن فقط اجازه بازی کردن در حد توان و رضای کودک به آنها داده شده ٫ این موضوع علاوه بر ایجاد علاقه ٫ تداوم باغداری و انتقال آن به نسل بعد ٫ کودکان را با مسایل ابتدایی باغداری آشنا خواهد کرد .

سیستم تولید و کار منصفانه یکی از الزامات هر صنعت است و مجموعه ها و شرکت های نظارتی مورد اعتماد می توانند با اهدای مهر اطمینان کمک بزرگی به این سیستم کرده باشند . همچنین شفاف سازی تولید کنندگان در این امر میتواند دید درستی از روند تولید به مصرف کنندگان بدهد.

چای لُ با شفاف سازی دو گروه از محصولات خود را به صورت منصفانه تولید و عرضه می کند و قصد دارد مروج این سیستم در ایران باشد .

بازخوردها
    ارسال نظر